MC Marshall for Challenge Copenhagen Triathlon 2011

Igen i år kørte jeg som mc-marshall for Challenge Copenhagen og havde en herlig dag med spændende og alternativ mc-kørsel med Xenia på bagsædet. Xenia havde igen påtaget sig ansvaret for sikkerheden på cykelruten i København city, d.v.s. fra Amager Strandpark til Hellerup.

Vi var derfor igang med inspektion af alle afspærringer og poster allerede fra morgenstunden. Afspærringer blev rettet til, bemandingen på poster blev justeret, de sidste instruktioner givet og bilister blev guided væk fra ruten.

ccph_01_small_25.jpg ccph_02_small_25.jpg

Ligesom sidste år havde Xenia fuld kontrol over situationen, konstant i forbindelse med løbsledelsen, politiet og lederen for mc-marshallerne via sine mobiltelefoner og walkie-talkies.

Dagen igennem havde vi følgeskab af Rasmus med superfotografen Frederik Jimenez siddende baglæns på bagsædet, hvorfra han tog fantastiske billeder under svære forhold. Og dygtigt kørt Rasmus, så Frederik ikke faldt af, selvom vi nu og da havde travlt!

Vi snoede os frem og tilbage på city ruten hele dagen og løste problemer når de opstod. På vej nordgående ud af Kalkbrænderihavnsgades - i venstre side af vejen hvor cykelruten var lagt, kom der pludselig biler kørende imod os! Bilisterne var kommet ind på cykelruten fordi de opstillede røde markeringspæle på denne strækning ikke markerede ruten tydeligt nok.
"Hvad pokker gør man i sådan en situation?" tænkte jeg. Jeg valgte at holde min kurs direkte mod bilerne, blinkede med lyset og markerede med tydelig og myndig armbevægelse at de skulle trække over på den anden side af markeringspælene, d.v.s. for dem, over i venstre vejbane!. Det virkede faktisk - de trak over og fik "tommelfinger op" signal fra mig som tak for at have forstået situationen så hurtigt. Motorcykler er helt klart effektive til den slags regulering. Det var aldrig lykkedes hvis vi havde været i bil.



ccph_03_small_25.jpg ccph_04_small_25.jpg

Både Xenia og jeg var nu efterhånden blevet meget rutinerede i at komme fra post til post hurtigt og effektivt, ud og ind mellem afspærringer, over kantstene og græsplæner og gennem parker. Xenia havde især fået styr på det med at komme hurtigt af og på bagsædet. Det var hun blevet så ferm til, at jeg slet ikke bemærkede at hun stod af i det øjeblik jeg uden ophold listede motorcyklen over en kantsten ved cykelbroen fra Langelinie. Da jeg lidt senere for anden gang ikke fik svar på om hun ville gøre stop ved næste post, gik det op for mig at hun ikke mere sad på bagsædet!
Det gav altså koldsved på panden! Jeg mente helt sikkert at jeg ikke havde givet mere gas end godt var, så jeg kunne ikke forstå hvis hun skulle være faldet af. Med bange anelser vente jeg motorcyklen og kørte tilbage til posten ved cykelbroen. Her fandt jeg Xenia i rolig samtale vagterne ved posten. Hun bekræftede smilende at hun jo blot var stået af i farten og kun havde undret sig en lille smule over at jeg var kørt videre uden hende.

Sidst på dagen havde vi også en tur på løberuten op forbi Gefion Springvandet for at checke afspærringer umiddelbart før de første løbere kom dertil. Det var faktisk i allersidste øjeblik vi kom frem til området, for ved Den Lille Havfrue var vi kun ca. 50 meter foran første løber og de to mc-betjente der eskorterede ham. Ved Gefion vrimlede det naturligt nok med turister, så både vand og børn sprang lystigt omkring os da vi passerede og vinkede folk væk fra ruten.

Klokken var hen ad 8 om aftenen før vi fik aftensmad i teltene inde på Christiansborg Slotsplads. Vi syntes alle at vi havde haft en underholdene dag, så mon ikke vi stiller op igen som frivillige hjælpere næste år. Hvis I iøvrigt genkender nogen af personerne fra Friday Night Skate (FNS) Copenhagen er det ikke helt tilfældigt. Xenia, mange af vagterne og jeg selv er nemlig meget aktive i FNS, men det er jo en helt anden historie.

Forsiden

© Copyright 2011 FireBladerDk - 2011-10-20